شاخص عملکرد کلیدی یا Key Performance Indicator که نشان میدهد شرکت تا چه اندازه به شکل موثر به اهداف کلیدی کسب و کار خود دست پیدا می کند، سازمان ها شاخص های عملکرد کلیدی را در چندین سطح مختلف برای سنجش موفقیت شان در دستیابی به اهداف بهره می گیرند. KPIها (KPIs) در سطح بالا بر عملکرد کلی شرکت تمرکز میکنند و KPIهای سطح پایین بر روی فرایندها در دپارتمان هایی مانند فروش، بازاریابی و یا مرکز تماس تمرکز میکنند.
شاخص عملکرد کلیدی یا Key Performance Indicator نشان میدهد شرکت تا چه اندازه به شکل موثر به اهداف کلیدی کسب و کار خود دست پیدا می کند، از این روی سازمان ها شاخص های عملکرد کلیدی را در چندین سطح مختلف برای سنجش موفقیت شان در دستیابی به اهداف استفاده می کنند. KPIها (KPIs) در سطح بالا بر عملکرد کلی شرکت تمرکز میکنند و KPIهای سطح پایین بر روی فرایندها در دپارتمان هایی مانند فروش، بازاریابی و یا مرکز تماس تمرکز میکنند.
عموماً برای هر فعالیت باید شاخص های اصلی ارزیابی را مشخص کنید. به عنوان مثال برای سنجش میزان عملکرد وبسایت خود لازم است KPI های مشخصی را تعریف کنید که از طریق اندازه گیری آن قادر باشید میزان پیشرفت و نحوه ی عملکرد خود را بسنجید، در این مورد شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs) ممکن است میزان بازدید از سایت، نرخ تبدیل مخاطبان، رتبه سایت در گوگل، درصد مانایی مخاطبان در سایت و مواردی از این دست به عنوان KPIs مشخص شوند. در نظر داشته باشید برای تعیین شاخص های عملکرد کلیدی باید به اهداف کسب و کار خود توجه کنید و شاخص هایی را انتخاب کنید که نمود تحقق اهداف بیزینسی شما از جنبه های مختلف باشند.
برای انتخاب kpiهای خود از معیارهای SMART بهتر است,استفاده کنیم.
معیارهای SMART چیستند؟ هدف آن ها چیست؟ و عملکرد آن چگونه است؟
چارچوب SMART بهروشی برای تنظیم اهداف است. یک هدف SMART باید مشخص (Specific)، قابل اندازهگیری (Measurable)، دست یافتنی (Achievable)، مرتبط (Relevant) و در محدود زمانی مشخص (Timely) باشد.
SMART این امکان را به شما میدهد تا اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود را بصورت ساخت یافته و قابل پیگیری تعیین کنید. اهداف SMART به جای نتیجهای مبهم، مسیری قابل بازبینی، با علائم روشن و تخمین میزان دست یافتنی بودن اهداف را برای تعیین اهدافتان در اختیار شما قرار می دهد. هر هدف کوتاه مدت یا بلند مدتی میتواند با گامهای S.M.A.R.T ایجاد شود و بنابراین به واقعیت نزدیک شود.
هدف SMART از مؤثرترین و در عین حال پر کاربردترین ابزار تعیین اهداف است. هنگامی که خروجی پروژه خود را مشخص کردید، نوبت به تعیین اهداف میانی می باشد که با استفاده از چک لیستهای SMART می توانید اهداف خود را ارزیابی کنید. SMART همچنین شفافیت را در سراسر سازمان ایجاد می کند، روشن می کند که اهداف از چه روشی ایجاد شده و معیار تحقق آنرا نیز مشخص میکند.
همین الان به هدفی که می خواهید به آن دست پیدا کنید فکر کنید، چه شخصی و چه سازمانی. برای اینکه هدفتان را S.M.A.R.T کنید نیاز دارید معیارهای مشخص بودن، قابل اندازهگیری، دستیافتنی، مرتبط و بهنگام بودن را در آن تصدیق کنید.
در تعیین شاخص های کلیدی عملکرد برای کسب و کارتان سوالات زیر را در نظر بگیرید، به این صورت قادر خواهید بود بهترین KPIs را جهت سنجش میزان تحقق اهداف کسب و کارتان، انتخاب کنید :
آیا اهداف کسب و کارتان مشخص و تعریف شده است؟ (هدف کسب جایگاه مشخصی در بازار است یا به دست آوردن حاشیه سود و درآمدی معلوم و مشخص)
آیا میتوان فرآیند تحقق هدف را اندازه گیری کرد؟ (برای مثال ممکن است هدف رسیدن به سهام مشخص یا میزان حاشیه سود تعریف شده ای باشد.)
هدفی که تعیین کرده اید در دنیای واقعی قابل دسترس است؟ (هدفی را برای کسب و کار خود انتخاب نکنید که با توجه به امکانات و منابع فعلی توانایی تحقق آن وجود نداشته باشد.)
که انتخاب کرده اید چقدر با سازمان و شرکت تان سازگار است؟ (اهداف باید در راستای استراتژی های کلان شرکت باشد.)
در چه محدوده ی زمانی باید به اهداف تعیین شده دست بیابید؟ (تعیین بازه ی زمانی از جمله ملزومات تعیین KPI محسسوب می شود، حتما این مورد را در شاخص های ارزیابی عملکرد خود وارد کنید.)
تعریف KPI به دانش ومهارت نیاز دارد و میتواند بسیار طاقت فرسا باشد. واژه ی نافذ در KPIs ،Key به معنای کلیدی است. این به آن معنا است که شاخص های کلیدی عملکردی که تعریف می کنید باید به درآمد یا نتیجه و خروجی حاصل شده از کسب وکارتان مرتبط باشد. KPIs معمولاً با شاخص های کسب و کار اشتباه گرفته میشوند. علی رغم آنکه این دو اغلب به یک منظور استفاده میشوند، شاخص های کلیدی عملکرد باید بر اساس اهداف اصلی کسب و کار تعریف شود.
برای تعریف KPI های مناسب در کسب و کارتان، مراحل زیر را دنبال کنید :
مثلا اگر هدف شما افزایش درآمد در سال جاری باشد، بهتر است رشد فروش را به عنوان KPI در نظر بگیرید. به این صورت طبق گام های زیر عمل کنید تا KPI خود را به بهترین روش تعیین کنید :
همانطور که در مثال مشخص است ، با تعیین درست هدف و KPI مناسب برای ارزیابی آن میتوانید تحقق اهداف کسب و کار خود را کنترل و مدیریت نمایید.
یک KPI تنها به اندازه آن عملی که برمی انگیزد ارزشمند است. در بسیاری از مواقع سازمان ها کورکورانه KPIهای به رسمیت شناخته شده در صنعت را اتخاذ می کنند و سپس تعجب می کنند که چرا آن KPI، هدف کسب و کار خود آنها را منعکس نکرده و در ایجاد هرگونه تغییر مثبتی شکست خورده است. یکی از مهمترین جنبه های شاخصهای عملکرد کلیدی (KPIs) که اغلب نادیده گرفته میشود این است که آنها به نوعی زنجیره های ارتباطی هستند. به این ترتیب آنها نیز با قوانین و به روش های مشابه هر شکل دیگری از ارتباط باقی می مانند. هر چه اطلاعات واضح، مختصر و مرتبط باشد احتمال اینکه درک شود و به آن عمل شود بیشتر است. براین اساس اگر برای کمپین های بازاریابی خود شاخص های کلیدی عملکرد را تعیین کنید، امکان موفقیت کمپین های شما افزایش میابد چرا که میدانید بر تحقق چه امری باید تمرکز کنید.
ارسال دیدگاه
ایمیل شما منتشر نخواهد شد