0 نفر به این مطلب رای داده است.

1397-10-20 06:17:35

خلاصه این مطلب:

در واقع امروزه دیجیتال مارکتینگ نوعی بازاریابی اینترنتی است ولی سوال اینجاست که آیا در گذشته که اینترنت وجود نداشته است آیا بازاریابی دیجیتالی هم وجود نداشته است؟ براساس آنچه در تاریخچه دیجیتال مارکتینگ آمده...

ما قصد داریم درباره دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال صحبت کنیم, بهتر است با چند سوال شروع کنیم.

1) اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست؟

2) آیا دیجیتال مارکتینگ با سایر روش های بازاریابی تفاوت چشمگیری دارد؟

3) چرا دیجیتال مارکتینگ؟

باید بگویم که در واقع امروزه دیجیتال مارکتینگ نوعی بازاریابی اینترنتی است ولی سوال اینجاست که آیا در گذشته که اینترنت وجود نداشته است آیا بازاریابی دیجیتالی هم وجود نداشته است؟ براساس آنچه در تاریخچه دیجیتال مارکتینگ آمده است پاسخ خیر است.

"حدود ۱۵ سال بعد از ارسال اولین ­سیگنالهای رادیویی توسط مارکونی، در زمستان سال ۱۹۱۰ برای اولین بار آوای موسیقی اپرای متروپلیتن از طریق سیگنالهای رادیویی به گوش مردم رسید، و همانطور که حدس می‌زنید این اتفاق هیجان انگیز! مردم را به خرید بلیت برای تماشای اجراهای بعدی ترغیب کرد؛ و دیجیتال مارکتینگ متولد شد."

بدون کوچکترین اثری از تلفن‌های همراه هوشمند، اپلیکیشن‌ها، فیس بوک و شبکه‌های اجتماعی؛ خیلی زود صاحبان کسب و کار، متوجه قدرت رادیو برای افزایش فروش و کاربرد آن در بازاریابی شدند.

 بازاریابی از طریق روش های دیجیتالی که از چند دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد توجه قرار گرفته است, برای معرفی و تبلیغ محصولات از ابزارهای الکترونیکی و دیجیتال استفاده می‌کند.

 در پاسخ به سوال دوم نیز باید گفت که امروزه سایت‌های اینترنتی، موبایل‌ های هوشمند و کانال شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام ابزارهای تبلیغات دیجیتال هستند. پس مسلما استفاده طیف وسیعی از جمعیت از این ابزارها اهمیت ویژه دیجیتال مارکتینگ را نسبت به سایر روش های بازاریابی بخوبی نشان میدهد. باید گفت که شناخت رفتار مشتریان در دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با بازاریابی سنتی از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که در این روش, تبلیغات  برای افراد زیادی با سلیقه های متفاوتی انجام می شود پس باید به گونه ای باشد که توجه اکثر کاربران را به خود جلب کند.

حال بیایید نگاهی گذرا به انواع روش های این نوع تبلیغ بیندازیم.

فعالیت‌های بازاریابی در حوزه دیجیتال را می‌توان به دوبخش اصلی آنلاین و آفلاین تقسیم کرد.

بازاریابی اینترنتی یا آنلاین ۷ زیر شاخه اساسی زیر را شامل می شود:

۱) سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو 

۲) بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM

۳) بازاریابی محتوایی

۴) بازاریابی شبکه های اجتماعی

۵) تبلیغات کلیکی یا PPC

۶) بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

۷) بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

بازاریابی دیجیتالِ آفلاین را می‌توان به ۴ دسته اصلی تقسیم بندی کرد.

دسته‌اول شکل‌هایی از بازاریابی آفلاین هستند که با استفاده از ابزارهای دیجیتال کیفیت بهتری پیدا کرده اند. در این حالت از ابزارهای الکترونیکی برای بهبود تجربه کاربران استفاده می‌کنیم.

دسته دوم یعنی بازاریابی با استفاده از رادیو تقریبا قدیمی‌ترین شکل دیجیتال مارکتینگ است.

دسته سوم بازاریابی تلویزیونی است که هنوز هم در زمره محبوب‌ترین روش‌های بازاریابی قرار دارد. 

دسته چهارم بازاریابی تلفنی است که عموما آن را با «تماس سرد یا Cold Calling» می‌شناسند.

البته روش های دسته بندی دیگری نیز وجود دارد که در مقالات بعدی به طور مفصل به آنها خواهیم پرداخت.با ما همراه باشید.

جهت تبلیغات موبایلی با ما همراه باشید.

 



ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید



ارسال دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

0 دیدگاه